Už sice víme, že Sv. Mikuláš skutečně existoval, minimálně proto, že je napsán na prezenčce Prvního nikajského koncilu. Jsou také k dispozici ostatky, které jsou pravěpodobně jeho a počítačová rekonstrukce jeho podoby odpovídá podobě tradované, zjištěná zranění též odpovídají legendě o jeho věznění a mučení za Diokleciánského pronásledování křesťanů.

Tady ale vlastně všechna fakta končí.
Jak je to s tím jeho svátkem?
Proč jej slavíme zrovna 6. 12.? Tak krátce před Vánocemi?
Odpověď jednoduchá, pragmatická:
Bylo potřeba zničit Artemis/Dianu!
Artemidin kult byl jedním z nejmocnějších kultů v malé Asii, on byl taky ten kult Artemidi Efeské víc orientální, než řecko/římský. Artemis byla v tom řecko římském pojetí bohyní panenskou, ke všemu trojjedinou – symbolizovala zrození, lásku i smrt. V efeské modifikaci se rovnou stala univerzální ženskou bohyní, její ňadra jsou zdrojem života pro všechny.

A jako na sviňu, svátek jejího zrození byl akorát na počátku prosince.
Mást ještě čerstvé a nezakotvené křesťany panenskou bohyní, co se vyskytuje ve třech podobách a přes své panenství je bohyní zrození, to mladá křesťanská církev fakt nepotřebovala…
Tož máme místo svátku krásné prsatice svátek vousatého starce…
