PRINC MAMÁNEK aneb DĚTI, POHLEĎTE SMRTI DO OČÍ A USMĚJTE SE!

Právě mi umřel bratr. A včera večer jsme to s ženou řekli synovi, který měl strejdu moc rád. A on?On se usmál… A já bych rád poděkoval Janovi Budařovi. A moc.Jsem totiž rozhodně přesvědčený, že náš syn osmiletý Bert vzal tu strejdovu smrt s přirozenou samozřejmostí, s pokorným přijetím a spíš s radostnou, než bolavou […]

VLÁDA, KTERÁ NENÁVIDÍ DĚTI

Tak od pondělí platí (zase) nová pravidla. Kdo má lejstro, že prodělal covid, ten má půlroku pohodu.Ale běda vám, kteří jste covid prodělali bez oficiální bumášky! Vláda rozhodla, že potvrzení o vysoké hladině protilátek proti koronaviru je jen cár papíru, odpadek. Což se však týká hlavně dětí! Jsou hlavně dvě možnosti, jak se vám vytvoří […]

DO DĚTÍ SE NEŠŤOURÁ!

Po Velikonocích se u nás rozbujela další z mnoha malých koronavirových půtek, hádka o testování dětí ve školách. Takhle válka se vede, ostatně jako i ty ostatní, spíš přes hubu než přes mozek. Ostatně tempo informačního bombardování sociálními sítěmi nedává moc šanci k vyjádření těm, kdo nejprv myslí, a pak se vyjadřují. Vylučování názorů dávno […]

OTEVŘETE! UVOLNĚTE! RODINY JSOU NA DNĚ!

Po dvou týdnech konzultování v rodinné poradně v tomto roce, po dvoutýdenním maratonu příběhů o bezmoci, beznaději a totálním PŘETÍŽENÍ, řvu už docela zděšen:   OTEVŘETE A UVOLNĚTE! DO PRDELE UŽ TEĎ JE POZDĚ!   Jsem rozhodně přesvědčený, že to extrémní přetížení pravděpodobně většiny českých rodin znásilněním a zmrzačením běžného života, zejména spojené s uzavřením […]

JAK PROSTÉ! O JEDNOM ZÁZRAKU BOŽÍM, ZÁZRAKU LIDSKÉM!

„Och, it’s elementary!“, řekl by možná Sherlock. Na otázku, proč děti milují své rodiče. Ale kdo ví. O dětství Sherlocka Holmese se toho moc neví, jeho sociopatie a silný vztah k bratrovi Mycroftovi naznačují spíš dětství problematické. A možná proto je Sherlock sice geniální, ale nikdy nedospělý muž se šokující kombinací logiky a intuice, která […]

Zlatý voči!

Zlatý voči na počátku……a na konci oči pro pláč. A často tichý pláč. Pláč zklamaných. Neúspěšných. Pláč poražených.Poražených dětí. Dětí, co je porazili vlastní rodiče. Rodiče, co je přivedli k porážkám jak ovce na porážku. Pro lesk slávy a vítězství.Pro lesk pohárů a medailí. Pro lesk falešnýho zlata. Z toho lesku by jeden oslepl. A, […]

DĚTEM SVĚT NEPATŘÍ aneb O NEPOCHOPENÍ RODIČOVSKÉ ROLE

„Svět dětem nepatří!“, napsal jsem asi do dvou svých nedávných příspěvků a opakoval to v diskusích na sociálních sítích. Ten výrok jsem napsal sice v kontextu vlastních úvah, týkajících se aktuálního fenomenu slečny Grety a mládežnického hnutí, které má snad představu, že nechozením do školy ochrání klima planety, leč mám za to, že výrok „Svět […]

Kdo miluje prý netrestá. Velká chyba!

“Vedeš-li dítě ke světlu, nauč jej chodit tmou” Úvod Příspěvek nemá jinou ambici, než být motivační úvahou na téma aplikace morálních dilemat a teorie her ve výchově s důrazem na nezbytnost systému sankcí. Autoři se v úvodu přiznávají k poměrně zásadnímu odchýlení od plánovaného tématu příspěvku. Původním záměrem autorů bylo nabídnout posluchačům k úvaze, jak […]

SCHENGENSKÝ SYNDROM – BOLAVÉ DOPADY NEZRALÉHO PŘÁNÍ MÍT SVĚT BEZ HRANIC

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/) Následující text nemá za cíl prezentovat výsledky žádného exaktního výzkumu či propagovat nějaký nový efektní teoretický přístup. Naopak, berte jej, prosím, jako motivační esej, která vznikla na základě empirické zkušenosti autora s ohledem na tradiční hodnoty a přístupy, dnes mnohými opouštěné. Mám neskromné […]

O nálepkování dětí

Situace: Chlapec ve 3. třídě nepíše zadaný příklad nebo diktát. Učitelka se ptá: “Františku, proč nepíšeš?”  “Já nemusím, já jsem dysgrafik!” Tak takový chlapec je nakažený, nebo už zkažený. Nakažený či zkažený labelingem, nálepkováním. Někdo, nejspíše rodiče ve spolupráci s námi odborníky, ho naučili, že když má nálepku, tedy diagnosu, tak mu to zakládá nárok […]

Jak regulovat intenzitu práce s dětmi? Zlatým řezem a cirkularitou!

Tématem VI. ročníku konference Križovatky (2014) je regulace a autoregulace v převýchově. Rozhodl jsem se ve svém příspěvku přinést zamyšlení nad otázkou efektivní regulace ze strany vychovatele, pedagoga, ze strany dospělé osoby, pracující se skupinou dětí. Nabídnutá úvaha i doporučení vychází ze zkušeností pedagogů a dalších odborníků pracujících s dětmi, které mi sdělovali v průběhu […]

Jak jsme urazili jídlo III. – Jak se nezahubit!

Miluji český jazyk, protože člověk má milovat nástroje své práce. Pro mne, psychologa, je jazyk jak pro kopáče krumpáč. A čeština je jazyk tak trefný. Tak třeba to slovo „zahubit“. Vždyť to znamená zničit se, pomřít skrze vlastní „hubu“. A nejspíš to původně nemysleli tak, že člověk propadne záhubě pro to, co z huby vypouští, ale […]