Mikuláš nebo Artemis?

Už sice víme, že Sv. Mikuláš skutečně existoval, minimálně proto, že je napsán na prezenčce Prvního nikajského koncilu.
Jsou také k dispozici ostatky, které jsou pravěpodobně jeho a počítačová rekonstrukce jeho podoby odpovídá podobě tradované, zjištěná zranění též odpovídají legendě o jeho věznění a mučení za Diokleciánského pronásledování křesťanů.


Tady ale vlastně všechna fakta končí.
Jak je to s tím jeho svátkem?

Proč jej slavíme zrovna 6. 12.? Tak krátce před Vánocemi?

Odpověď jednoduchá, pragmatická:
Bylo potřeba zničit Artemis/Dianu!

Artemidin kult byl jedním z nejmocnějších kultů v malé Asii, on byl taky ten kult Artemidy Efeské víc orientální, než řecko/římský.
Artemis byla v tom řecko římském pojetí bohyní panenskou, ke všemu trojjedinou – symbolizovala zrození, lásku i smrt.
V efeské modifikaci se rovnou stala univerzální ženskou bohyní, její ňadra jsou zdrojem života pro všechny. 

A jako na sviňu, svátek jejího zrození byl akorát na počátku prosince. Chvilku před oslavami Narození Páně!
Mást ještě čerstvé a nezakotvené křesťany panenskou bohyní, co se vyskytuje ve třech podobách a přes své panenství je bohyní zrození, to mladá křesťanská církev fakt nepotřebovala…

Tož máme místo svátku krásné prsatice svátek vousatého starce…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *