Kdo miluje prý netrestá. Velká chyba!

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Články, Děti, Konference, Psychologie, Rodina, Škola, Společnost

“Vedeš-li dítě ke světlu, nauč jej chodit tmou” Úvod Příspěvek nemá jinou ambici, než být motivační úvahou na téma aplikace morálních dilemat a teorie her ve výchově s důrazem na nezbytnost systému sankcí. Autoři se v úvodu přiznávají k poměrně zásadnímu odchýlení od plánovaného tématu příspěvku. Původním záměrem autorů bylo nabídnout posluchačům k úvaze, jak (…)

Enviromentální esej? No jak chcete. Tady je!

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Články, Děti, Pop-psychologie, Psychologie, Rodina, Škola, Společnost, Vzdělávání

Prolog:Tak někdy před deseti lety jsem pracoval s týmem poličských pedagogů na posílení jejich psychosociálních kompetencí (prostě aby svou roli dobře zvládali a byli dětem k užitku). Ale aby ten projekt vůbec mohl projít, respektive aby na něj dostali dotace, musel být oficiálně zaměřen na tzv. enviromentální vzdělávání a já měl povinnost vecpat mezi témata (…)

SCHENGENSKÝ SYNDROM – BOLAVÉ DOPADY NEZRALÉHO PŘÁNÍ MÍT SVĚT BEZ HRANIC

Zveřejněno komentáře 2V rubrice Články, Děti, Konference, Psychologie, Rodina, Škola

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/) Následující text nemá za cíl prezentovat výsledky žádného exaktního výzkumu či propagovat nějaký nový efektní teoretický přístup. Naopak, berte jej, prosím, jako motivační esej, která vznikla na základě empirické zkušenosti autora s ohledem na tradiční hodnoty a přístupy, dnes mnohými opouštěné. Mám neskromné (…)

Triáda triád #2: Triáda efektivity

Zveřejněno komentáře 2V rubrice Psychologie, Škola, Supervizní podpora
2. část (z 4) seriálu Triáda triád

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/ ) Reinterpretace triády Carla Rogerse (naše svérázná pocta tomuto muži) V této chvíli cítím důležitost zmínit, že se nesnažíme revidovat samotný rogeriánský přístup a už vůbec ne odkaz Carla Rogerse (Rogers 2014). Jde nám spíše o převyprávění, reinterpretaci, příběhu o rogeriánském přístupu, (…)

O nálepkování dětí

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Děti, Nezařazené, Škola

Situace: Chlapec ve 3. třídě nepíše zadaný příklad nebo diktát. Učitelka se ptá: “Františku, proč nepíšeš?”  “Já nemusím, já jsem dysgrafik!” Tak takový chlapec je nakažený, nebo už zkažený. Nakažený či zkažený labelingem, nálepkováním. Někdo, nejspíše rodiče ve spolupráci s námi odborníky, ho naučili, že když má nálepku, tedy diagnosu, tak mu to zakládá nárok (…)

Jak regulovat intenzitu práce s dětmi? Zlatým řezem a cirkularitou!

Zveřejněno 1 komentářV rubrice Děti, Nezařazené, Škola

Tématem VI. ročníku konference Križovatky (2014) je regulace a autoregulace v převýchově. Rozhodl jsem se ve svém příspěvku přinést zamyšlení nad otázkou efektivní regulace ze strany vychovatele, pedagoga, ze strany dospělé osoby, pracující se skupinou dětí. Nabídnutá úvaha i doporučení vychází ze zkušeností pedagogů a dalších odborníků pracujících s dětmi, které mi sdělovali v průběhu (…)

Silvestrovský bonus: O stresu, kreativitě i hovnu

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Děti, Pop-psychologie, Psychologie, Rodina, Škola

Na Silvestra je zvykem promítat různé estrády a tož se letos taky připojím.Pustím Vám svou přednášku, upřímně, je to spíš kabaretní skeč, ze skvělé konference @Kreativní budoucnost.Měl jsem za úkol do 15 minut vecpat to, co běžně sděluji posluchačům za 6-8 hodin.Dopředu upozorňuji, že je to silně genderově nevyvážené, že je to politicky nekorektní a (…)