Glosy

Mikuláš nebo Artemis?

Už sice víme, že Sv. Mikuláš skutečně existoval, minimálně proto, že je napsán na prezenčce Prvního nikajského koncilu.
Jsou také k dispozici ostatky, které jsou pravěpodobně jeho a počítačová rekonstrukce jeho podoby odpovídá podobě tradované, zjištěná zranění též odpovídají legendě o jeho věznění a mučení za Diokleciánského pronásledování křesťanů.


Tady ale vlastně všechna fakta končí.
Jak je to s tím jeho svátkem?

Proč jej slavíme zrovna 6. 12.? Tak krátce před Vánocemi?

Odpověď jednoduchá, pragmatická:
Bylo potřeba zničit Artemis/Dianu!

Artemidin kult byl jedním z nejmocnějších kultů v malé Asii, on byl taky ten kult Artemidy Efeské víc orientální, než řecko/římský.
Artemis byla v tom řecko římském pojetí bohyní panenskou, ke všemu trojjedinou – symbolizovala zrození, lásku i smrt.
V efeské modifikaci se rovnou stala univerzální ženskou bohyní, její ňadra jsou zdrojem života pro všechny. 

A jako na sviňu, svátek jejího zrození byl akorát na počátku prosince.
Mást ještě čerstvé a nezakotvené křesťany panenskou bohyní, co se vyskytuje ve třech podobách a přes své panenství je bohyní zrození, to mladá křesťanská církev fakt nepotřebovala…

Tož máme místo svátku krásné prsatice svátek vousatého starce…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá Akismet pro omezení spamu. Seznamte se s tím, jak Vaše data zpracováváme..