Zlatý voči!

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Děti, Pop-psychologie, Psychologie, Rodina

Zlatý voči na počátku……a na konci oči pro pláč. A často tichý pláč. Pláč zklamaných. Neúspěšných. Pláč poražených.Poražených dětí. Dětí, co je porazili vlastní rodiče. Rodiče, co je přivedli k porážkám jak ovce na porážku. Pro lesk slávy a vítězství.Pro lesk pohárů a medailí. Pro lesk falešnýho zlata. Z toho lesku by jeden oslepl. A, (…)

Matička Praha a pomníky

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Glosy, Společnost

…Své bídné mluvě práva k žitísi nekoupím za trojníky:nás česká pýcha nenasytía při Vltavě pomníky… …Jak nás ta spřež tam dáví všecky,to volá, křičí do nebe.Z Čech v pomoc prapor vlastenecký?Marš – ten si nechte pro sebe! … Petr Bezruč v úderné, docela nasrané básni Praga caput regni (doporučuji přečíst třeba zde), Prahu nešetří. „Prahou“ (…)

DĚTEM SVĚT NEPATŘÍ aneb O NEPOCHOPENÍ RODIČOVSKÉ ROLE

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Děti, Glosy, Pop-psychologie, Psychologie, Rodina, Společnost

„Svět dětem nepatří!“, napsal jsem asi do dvou svých nedávných příspěvků a opakoval to v diskusích na sociálních sítích. Ten výrok jsem napsal sice v kontextu vlastních úvah, týkajících se aktuálního fenomenu slečny Grety a mládežnického hnutí, které má snad představu, že nechozením do školy ochrání klima planety, leč mám za to, že výrok „Svět (…)

K princeznám se nečuchá aneb Vrtěti Grétou nemůže kdekdo…

Zveřejněno komentářů 10V rubrice Glosy, Rodina, Společnost

A: „Podívejte! 16 leté dítě s Aspergerovým syndromem dokázalo změnit postoje milionů! Halelůja!“B: „No já vidím 16 leté dítě s Aspergerovým syndomem!“A: „Fuj! Jak si dovolujete poukazovat na její věk a postižení, fašisto!“ Jistá slečna je svými rodiči (oba zkušení herci, otec je zkušený režisér mnoha show, maminka operní (pop)star) představena veřejnosti s mnoha intimními (…)

Kdo miluje prý netrestá. Velká chyba!

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Články, Děti, Konference, Psychologie, Rodina, Škola, Společnost

“Vedeš-li dítě ke světlu, nauč jej chodit tmou” Úvod Příspěvek nemá jinou ambici, než být motivační úvahou na téma aplikace morálních dilemat a teorie her ve výchově s důrazem na nezbytnost systému sankcí. Autoři se v úvodu přiznávají k poměrně zásadnímu odchýlení od plánovaného tématu příspěvku. Původním záměrem autorů bylo nabídnout posluchačům k úvaze, jak (…)

GRÉTA MOŘEPLAVKYNĚ A LIDÉ, PŘEJÍCÍ DÍTĚTI HROZNOU SMRT

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Děti, Glosy, Společnost

1) HNUS Od konce: Přát dítěti smrt utopením, případně sežráním žraloky či znásilněním piráty či migranty, může jen člověk chorý nebo zlý. Ano, občas řekneme „je na zabití“, ale skutečně si to přát a dokonce to veřejně vzývat, to je zvrhlé. Bez ohledu na to, jak nám dotyčné dítě, třebas sám zvrhlý rozmazlený spratek nebo (…)

Enviromentální esej? No jak chcete. Tady je!

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Články, Děti, Pop-psychologie, Psychologie, Rodina, Škola, Společnost, Vzdělávání

Prolog:Tak někdy před deseti lety jsem pracoval s týmem poličských pedagogů na posílení jejich psychosociálních kompetencí (prostě aby svou roli dobře zvládali a byli dětem k užitku). Ale aby ten projekt vůbec mohl projít, respektive aby na něj dostali dotace, musel být oficiálně zaměřen na tzv. enviromentální vzdělávání a já měl povinnost vecpat mezi témata (…)

SCHENGENSKÝ SYNDROM – BOLAVÉ DOPADY NEZRALÉHO PŘÁNÍ MÍT SVĚT BEZ HRANIC

Zveřejněno komentáře 2V rubrice Články, Děti, Konference, Psychologie, Rodina, Škola

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/) Následující text nemá za cíl prezentovat výsledky žádného exaktního výzkumu či propagovat nějaký nový efektní teoretický přístup. Naopak, berte jej, prosím, jako motivační esej, která vznikla na základě empirické zkušenosti autora s ohledem na tradiční hodnoty a přístupy, dnes mnohými opouštěné. Mám neskromné (…)

Triáda triád #4: Triáda procesu

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Psychologie, Supervizní podpora
4. část (z 4) seriálu Triáda triád

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/) Z celého konceptu naší Triády triád se jedná na první pohled o tu nejjednodušší část.Mohli bychom to rovnou ukončit takhle: V každém okamžiku práce buď zakotven tam, kde jsi, měj vizi o tom, kam chceš jít a hlavně, jdi! Praxe nám však (…)

Triáda triád #3: Triáda psychodynamiky

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Psychologie, Supervizní podpora
3. část (z 4) seriálu Triáda triád

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/) Psychodynamický přístup nám nabízí zajímavý koncept, který nabourává představu člověka jako duševního monolitu. Člověka s jedním Já, jednou Osobností. Už od Sigmunda Freuda pracujeme v dynamické psychologii s konceptem triády naší psychiky – Ego, Superego, Id (Drapela 2003). Je to dost dlouhá (…)

Dovolená! Bůh pomáhej! #4

Zveřejněno Napište komentář.V rubrice Pop-psychologie, Psychologie
4. část (z 4) seriálu Dovolená

Hlavu vypne jedině gilotina (přepis starého rozhovoru z roku 2010, původní na https://www.vitalia.cz/serialy/dovolena-s-psychologem-radeji-pred-nez-po/ ) Otázka: Můžu si odpočinout, když budu o dovolené natírat okna nebo bourat jádro? Umíme vůbec odpočívat? Nejsme i v čase volna štváni obavou z plýtvání časem nebo frustrováni z nicnedělání? PH: Vypnout hlavu dokonale umí tak leda tak gilotina, vypnout tělo kyanid. Mysl a tělo nelze vypínat (…)

Triáda triád #2: Triáda efektivity

Zveřejněno komentáře 2V rubrice Psychologie, Škola, Supervizní podpora
2. část (z 4) seriálu Triáda triád

(přednáška pro VI. ročník konference Križovatky Bratislava 2015, publikováno ve sborníku na http://www.dc-zahorskabystrica.sk/konferencie/ ) Reinterpretace triády Carla Rogerse (naše svérázná pocta tomuto muži) V této chvíli cítím důležitost zmínit, že se nesnažíme revidovat samotný rogeriánský přístup a už vůbec ne odkaz Carla Rogerse (Rogers 2014). Jde nám spíše o převyprávění, reinterpretaci, příběhu o rogeriánském přístupu, (…)